Vanliga frågor och svar

Vem kan söka till Althea Care?
Både barn och vuxna som har rätt till offentlig vård i Sverige, Danmark, Norge och Finland kan söka vård hos oss på Althea Care. Offentlig finansierad vård kräver dock att det finns längre väntetider i hemlandet.
Hur söker jag mig till er?
Det går bra att boka ett digitalt informationsbesök till en vårdkoordinator via vår webbplats. Det går även bra att kontakta oss via telefon eller e-post (kontakt@altheacare.dk) så hjälper vi er vidare.
Behöver jag remiss för att söka till Althea Care?
Nej. Du behöver inte ha remiss för att söka dig till oss.
Vad är ett informationsbesök?
Informationsbesöket är ett digitalt möte via ett säkert videosystem, där vi svarar på dina frågor och vi berättar hur en utredning hos oss går till.

Vi undersöker tillsammans möjligheten att få en utredning finansierad via Försäkringskassan. Om vi efter informationsbesöket bedömer att vi ska gå vidare med en ansökan hjälper vi dig med att göra en ansökan till Försäkringskassan.

Hur loggar jag in på Curoflow?
Skriv adressen https://dashboard.curoflow.se/altheacare i din webbläsare och logga in med BankID.

Är ni två vårdnadshavare som ska ha tillgång till ärendet är det viktigt att den som inte skapar ärendet för barnet loggar in och färdigställer sitt konto i god tid innan det bokade besöket.

Behöver mitt barn vara med på informationsbesöket?
Nej. Ditt barn behöver inte vara med på informationsbesöket men är varmt välkommen att delta om ni önskar det.
Vad kostar ett besök hos Althea Care?
Våra informationsbesök är kostnadsfria för både barn och vuxna, oavsett hemland. Vid besöken som ingår i själva utredningen har vi samma patientavgifter som i din region i Sverige.

Har du frikort är besöken självklart kostnadsfria. Du behöver dock skicka in en kopia på ditt frikort till oss. Detta kan du få via din vårdcentral. För barn är besöken, precis som i Sverige, kostnadsfria.

Är du dansk medborgare hittar du prisuppgifter under fliken “For danskere”.

Vad kostar en utredning hos Althea Care?
Är du svensk medborgare kan vi tillsammans undersöka möjligheten att få en utredning finansierad via Försäkringskassan baserat på EU:s regler för planerad vård utomlands.

Det finns även möjlighet att själv stå för kostnaden, kontakta oss via hemsidan eller på kontakt@altheacare.dk för mer information.

Är du dansk medborgare hittar du prisuppgifter under fliken “For danskere”.

Hur gör jag för att söka om ett förhandsbesked?
Våra kontaktpersoner och vårdadministratörer hjälper dig med ansökan om förhandsbesked hos Försäkringskassan.
Jag vill skicka journalanteckningar/utlåtande till er, hur gör jag?
Vi kan inte ta emot patientrelaterade uppgifter via mail utan detta skickas säkrast via Curoflow. För att snabba på processen kan du skicka journaler i samband med att du bokar ett informationsbesök. Följ i så fall instruktionerna.

Du kan när som helst bifoga journaler genom att skicka ett meddelande till oss via curoflow. För att göra detta, tryck på “skicka meddelande till oss” på inloggningssidan. Välj “journaler” som orsak, identifiera dig med BankID och bifoga valda journaler.

Har du en pågående chatt med din vårdkoordinator kan du bifoga journalerna där.

Hur kommer jag i kontakt med min vårdkoordinator?
Du kan skicka ett meddelande till oss via curoflow. För att göra detta, tryck på “skicka meddelande till oss” på inloggningssidan.

Boka ett gratis möte

Klicka på knappen nedan för att boka ett digital informationsmöte, helt kostnadsfritt.